Afwijzingsbrief



Aan alle organisaties die ik tot nu toe heb afgewezen. 


Ja jammer dat ik niet reageerde op je vacature. Maar weet je, je vroeg van alles van mij maar liet zo weinig van jezelf zien. Je stelde je niet benaderbaar of kwetsbaar op. Heb je het druk? Ging je eerst voor een motivatiebrief met sollicitatiecommissies en daarna pas voor de klik met koffie/thee of een etentje? Moet je us op Tinder proberen, dacht ik toen ik je las. Zo kom je toch nooit aan de ware vrouw, man, non-binaire, transgender. Enfin, ik vind je zo weinig relatiegericht beste organisatie.  


Je vertelde vaak waar je voor staat en wat je wil, maar eerlijk zijn over wat er niet lekker gaat in je organisatie zag ik zo niets. Hoe ga je om met je zwakke kanten, en het verloop van je personeel? Hoe zit het in jouw cultuur om eerlijk te zijn over jezelf? Wat is jouw imago? Welke invloed heeft jouw organisatie op ons ecosysteem? Hoe sta je voor het welzijn van je medewerkers en hoe verhoudt zich dit tot jouw zucht naar groei en/of verandering ?  


Ja sorry, je kwam me dikwijls wat hautain over zelfs. Ja jammer dat je niet terugbelde nadat ik een paar keer je voicemail had ingesproken. Veilig voelde ik me geen moment bij je. Daarom schreef ik je geen brief nadat ik je belde. En zo bleef je eindeloos zoeken naar de man of vrouw die perfect in je profiel paste, ging je bij de koffie staan klagen over personeelstekort, en na de teamvergadering de druk opvoeren bij P&O. In plaats van kritisch te zijn op je eigen werkwijze. 


Vanwege de drukte die verbeterprojecten nu eenmaal met zich meebrengen had je geen tijd om te kijken naar de kwaliteiten van beschikbare kandidaten. Moet een kok of loodgieter van jou een brief kunnen schrijven? Heb je tijd vrijgemaakt om kritisch te kijken naar de vacatureteksten die door jou duurbetaalde ingevlogen recruiter/adviseur snel waren opgesteld, maar die niet aansloten bij de daadwerkelijke functie inhoud noch de cultuur die je voor ogen hebt? Sommige van je medewerkers onderwerpen sollicitanten zonder pardon aan een kruisverhoor. Wist je dat? Het zal je wel bekend zijn, maar is dat de cultuur die je wilt uitstralen? 


Nee, je wilt divers en inclusief zijn zeg je, maar kijk us goed. Hoeveel kleur zit er in jouw managementteam? En mogen mannen bij jou zonder omhaal drie maanden ouderschapsverlof opnemen als ze vader worden? Krijgen vrouwen vrij als ze ongesteld zijn? Hoe waarborg je dat sexuele begeerte in jouw organisatie niet leidt tot machtsmisbruik? Hoe conservatief of progressief ben je eigenlijk? Dat zijn dingen die mij dan weer interesseren weet je, maar die las of hoorde ik niet bij je. 


Enfin, ik wil van alles wel doen als het leuk is tussen ons. Ik heb een goed stel hersens, werk ook graag met m'n handen, beschik over competenties waar jij u tegen zou kunnen zeggen en ben niet vies van hard werken en geef doorgaans tijdig mijn grenzen aan, maar beste organisatie ik moet jou afwijzen. Het ligt niet jou, er zijn nu eenmaal clubs die beter scoren. Jij hebt vast allerlei kwaliteiten in huis die te gek zijn, maar voor de wereld totaal onzichtbaar. Ik vind het zelf ook heel jammer dat het tussen ons niks is geworden. Helaas. Veel succes met volgende vacatures! 


En als je vragen hebt over deze afwijzing mag je bellen. Op vrijdag tussen 17-18 kun je de voicemail inspreken, en dan bel ik je misschien na twee weken of later terug.