Zwemmen



In de zomer ging ik vroeger vaak naar het zwembad. Alleen. Er waren wel andere kinders die ik kende, maar ik vermaakte me vaak toch wel alleen. Beetje ronddolen. Ik zat er net even aan terug te denken. 


En haast vanzelf schoot dat beeld weer voor m'n neus dat Gerard Anja onder water duwde. Ze zaten allebei bij mij op de lagere school. Gerard zat twee klassen hoger, en hij was een vervelend mannetje. Agressief soms. Ik was bang voor hem en liep het liefst met een boog om hem heen. Hij duwde iedereen altijd maar aan de kant. Overal. Grote bek ook. Er werd gezegd dat zijn vader een rol speelde in zijn gedrag. Nooit eens iets aardigs zeggen tegen hem. Andere zoon voortrekken. Hoge eisen ook. Dat soort dingen.


Op een zomerse dag in het zwembad. In het diepe. Vlakbij het trapje, bij de lage duikplank duwde hij Anja onder water. Echt diep onder water. Zijn hand boven op haar hoofd. Tot twee keer toe. Ze hapte naar lucht. Ik zwom er vlakbij. Ik schrok. Niemand zag het verder. Anja ging flink kopje onder. Heel diep. En Gerard ging vervolgens gauw het water uit. En ik zie hem nog schichtig om hem zich heen kijken. 


Ik wist op dat moment zeker dat Anja zou verzuipen of wat had opgelopen. En toen ze weer boven kwam, was ze ook flink ondersteboven. Ik zwom naar haar toe. Ze proestte het uit. Even later ging het wel weer met haar. Ik zwom daarna alleen weer verder, en vertrouwde Gerard toen helemaal niet meer natuurlijk. 


Ik ben het incident nooit vergeten. Later toen ik in Groningen woonde, moest ik ook weer aan dit voorval terugdenken. Toen vertelde m'n moeder namelijk dat Gerard en Anja getrouwd waren. Ik snapte daar niks van. Anja was zo lief altijd. En ik zag hem en zijn lelijke actie in het zwembad toen ook weer voor me. En dacht: 'Hoe kun je nou met iemand trouwen die je eerst bijna zo laat verzuipen?' 


Enfin, wat dat toch geweest is. Dat ik dat heb gezien, en dat dat beeld nu voor weer voor mijn ogen verschijnt. Ik snap er niks van. Ik lees verder in Een Handige Dromer van mijn held A.L. Snijders. Korte verhalen. Hij schrijft daarin ergens 'Vriendschap en liefde ontstaan in een onbegrepen en anoniem gebied...' 


En zwem verder, maar niet meer alleen