Blijf zwijgen


Twee jaar geleden maakte ik een schilderwerk. Vernacheld. In het werk nam ik de lichthinder in Zuidoost Drenthe op. Omdat ik me verbaasde dat dit al jaren gebeurt, heb ik onderzocht hoe dit zo gekomen is, waarom we dit met mekaar toelaten en wat de consequenties zijn.


Deze winter is er geen lichthinder, en dat komt niet omdat er nu wel gehandhaafd wordt, of dat de handhaving nu wel adequaat is, of omdat de gemeente Emmen maatregelen heeft genomen om anoniem lichthinder te melden mogelijk te maken, maar omdat de gasprijzen hoog zijn. Deze winter kan het niet meer uit om grote hoeveelheden gas door enkelglas-gebouwen te jagen. 


Het voordeel voor hen die al jaren veel licht uitstootten, is dat er uitgerekend dit jaar verkiezingen zijn. En nu was er in Drenthe vanuit de bevolking, behalve een beetje commotie op twitter in het najaar, al nooit echt enige politieke druk of een gevoel van urgentie om hier een agendapunt van te maken. Dit jaar al helemaal niet. Er zijn grotere problemen die we het hoofd moeten bieden. 


Enfin, ik las een interview met Greta Thunberg. Ze sprak over de consequenties van leven voortgestuwd door maximalisatie van winst, en wat we kunnen doen om het tij te keren; 


 'What we have to do is to halt the emission of greenhouse gasses, which, in theory, is a pretty easy thing to do—or at least it was, before we let the problem spiral out of control.' *


Hoe we in Drenthe omgaan met de gevolgen van onze manier van leven, wat we doen als er straks weer betaalbaar gas door de kassen kan worden gejaagd, hoe het vertrouwen in de handhavende rol van de overheid kan hersteld, waar we de grens trekken, daarover blijft de politiek en de bevolking nog maar even zwijgen. 





* bron: https://time.com/6254639/greta-thunberg-book-how-to-save-climate/