Alley Cat

Zoow! 

The Master of Dutch Bluegrass heeft een fijne plaat gemaakt zeg! Paul van Vlodrop is in de Nederlandse bluegrass scene één van de muzikanten die op een hoog niveau akoestische muziek onze wereld in slingert.

Dat begon voor mij met de eerste en naar mijn smaak beste plaat van 4 Wheel Drive- de band die hij oa oprichtte met Peter Broekhuijsen; https://spotify.link/glYuGnJkODb 

Paul heeft mij en veel andere mensen geïnspireerd en geleerd over bluegrass, spelen en luisteren; dat het niet alleen gaat over 'de muziek snappen' maar dat je het in je botten zit en voelt. Passie voor deze niche muziek dus (en je moet wel een beetje gek zijn ook om muziek te willen maken die bijna niemand kent of interesseert) 

Een van de dingen die ik van de Nederlandse pioniers in bluegrass heb geleerd, tijdens muziekweekenden in de Eifel, die hij met de band Half a Turn organiseerde, dat je samen de mooiste muziek kunt maken als je in de muziek elkaar de ruimte gunt. De mooie plaat die Paul nu heeft afgeleverd brengt me terug naar veel herinneringen, naar mensen die hem inspireerden en naar wat Paul de afgelopen jaren mij hierover heeft meegegeven. De nummers die hij koos hoorde ik hem dikwijls zingen en spelen in sessies, of met Red Herring. Een andere band waar hij een belangrijke bijdrage aan leverde. 

Nu staat Paul's manier van spelen altijd ten dienste van de muziek zelf, en Paul zelf ook. Met aandacht en zorg. Door de jaren heen heeft Paul zichzelf in mijn beleving nooit op de voorgrond geplaatst, en mede daarom vind ik het zo tof dat hij dat op deze CD wel doet. 

Als je Paul wilt leren kennen, luister dan naar Alley Cat. Zijn fijngevoeligheid, zijn liefde voor bluegrass en zijn fijnbesnaarde fluwelen manieren van spelen, zijn kennis en zijn passie voor snaarinstrumenten hoor je er fraai en duidelijk op terug. Een plaat die hij opnam met mensen die hem inspireren, als muzikant, als vriend. Wat heerlijk dat we nu van deze late 'coming of age' klasseplaat kunnen genieten. 

Mooi gedaan Paul, gefeliciteerd!