IVD


Deze week liep ik met m'n moeder door het bos. We spraken over nu en over vroeger. Hoe het bij haar thuis ging. Wie haar moeder was. Ze ging te vroeg, mijn moeder was toen 13 jaar. Soms komt zezomaar ineens voorbij. De verbindingen tussen mij en mijn toen voel ik dan sterk.

Ik ben de eerste vrouw in mijn familie die ging studeren, en waar ik soms antwoorden vind, waren er voor mijn oma's vrouwenpijn geen antwoorden op de pijn die in haar lichaam verborgen zat. Ik hadeen paar geleden ook niet gedacht dat zoiets als menstruatieverlof op bestuurlijke agenda's zou komen. Maar goed, in de praktijk zijn we als het om sociale gelijkheid gaat er nog lang niet.

De verhoudingen in de wereld worden nog steeds grotendeels bepaald door oude denkbeelden over bezit van lichaam en grond. En alleen daarom al is het goed om even stil te staan bij InternationaleVrouwendag.

Ik wens danook mezelf en alle vrouwen en meiden vandaag en alle dagen liefdevolle aandacht en als het echt niet meer te houden is, een meervoudige orgasme. Just because we can. Yeeehaaa! Fijne dag!