Verhalenhonger



Het is terug. Mijn honger naar verhalen. Mijn zin in lezen. Ik kon een tijd geen boek lezen, omdat mijn focus niet scherp kreeg. Maar het is terug en ik heb weer verhalenhonger. Ik heb weer ruimte, ik kan weer lezen. Hoera!


Ik wil ook weer vrienden worden met schrijvers die ik nooit ontmoeten zal. Evelyn Underhill, Virginia Woolf, Anna Enquist, Connie Palmen. Catherine Millet. Suzanna Jansen. Francine Oomen. Er ligt al een grote stapel vriendinnen op me te wachten. Allemaal buitengewoon intelligent en wijs. 


Thuis ben ik niet de enige met verhalenhonger. Met mijn dochters loop ik graag elke boekenwinkel binnen die we tegenkomen. En we gaan nooit met lege handen weg. Onze gesprekken gaan vaak over boeken, boekenwinkels en over bibliotheken. We kijken hoe ze ingericht zijn en in welke we graag komen. Hoogeveen is mooi. Stadskanaal ook. Forum is te gek. Emmen slaan we liever over. Walter's Bookshop is de mooiste boekhandel al is Van de Velde in Zwolle (in een kerk) natuurlijk ook prachtig. Net als dat lieve boekwinkeltje aan de Koninginneweg in Amsterdam. In elke boekenwinkel staan mensen die van boeken houden. Van lezen word je gelukkig, dat weet iedereen. 


Zaterdag was ik met m'n jongste dochter in Groningen. Aldaar, uiteraard in een boekenwinkel, want daar klettert de inspiratie letterlijk tegen de muren, bedachten we dat we thuis ook een hele grote kast met boeken willen. In de woonkamer, zodat we alle boeken die her en der rondslingeren bij elkaar hebben en zelf boekwinkeltje en bibliotheekje kunnen spelen (ik dan hè). 


Gister hebben we twee kasten opgehaald. Vandaag gaan we ze in elkaar zetten. Binnenkort woon ik in mijn eigen verhalenparadijs. Yeehaa!