Het dorp

Thuis heb ik nog een ansichtkaart waarop een kerk een kar met paard, slagerij J. Levinga


Meer kroegen dan kinderen op de fiets 

Het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets, maar het is waar ik geboren ben 


Dit dorp 

Ik weet nog hoe het was 

Gepest en uitgesloten in de klas 

Eenzaam en vaak schreien

Het brughuus met de vijver ervoor 

Twee rechte diepen met laantjes tussendoor 

De verveling, de boerderijen


En voor het tochtige huis van m'n vader 

Zag ik sproeivliegtuigen gaan 

Ik was een kind en hoopte op beter 

En vurig dit ooit voorbij zou gaan


Wat was het leven onveilig toen 

In simp'le huizen tussen plaatsen en weinig groen

Nooit heb ik er een bloem gezien 

Er was veel incest, heel verkeerd 

En het dorp is nooit echt gemoderniseerd 

Ze zijn nauwelijks op de goeie weg 


Want ziet, hoe kansloos het leven daar nog is 

Met hun gezondheid is van alles mis

Ze wonen in verzakte dozen 

Met enkel glas, waarin ze praten bovendien hoe of het gaat met Mien en haar relaties met andere werkelozen


En voor het tochtige huis van m'n vader 

Zag ik sproeivliegtuigen gaan 

Ik was een kind en hoopte op beter 

En vurig dit ooit voorbij zou gaan


De pestkoppen mepte onschuldigen in elkaar 

Achtervolgd door brommers, met drank en geheime zendermuziek 

Ik weet wel dat is straatrecht 

Zo gait dat hier, net wat u zegt 

Maar ik zie toch vooral de tragiek 

Ik heb hun ouders nog gekend 

Ze kochten absint voor een cent 

Ik zag hun moeders keihard werken 

Dat dorp van toen, het is gelukkig nu voorbij 

Wegvluchten is al wat er bleef voor mij 

En weinig leuke herinneringen


Toen ik de sproeivliegtuigen nog zag gaan 

was ik een kind, wat een geluk dat ik nu kan zeggen, dat dit dorp voor mij voorbij zou gaan