Theoloog




'Ben jij toevallig bioloog?' vraagt de man die ik tegenkom in een natuurgebiedje hier vlakbij. Nee, zeg ik, 'ik ben theoloog.' 


Ik had het niet moeten zeggen,* want van een theoloog wordt volgens mij regelmatig verwacht dat hij of zij een pasklaar antwoord heeft op alle levensvragen. Zoals bij de febo een kroketje trekt, zo kun je bij de theoloog terecht voor theologische snacks. Zoiets. Natuurwetenschappelijk. En als je die hap niet paraat hebt, omdat je bijvoorbeeld met je dromerige kop in een ander universum bent, dan kun je het als theoloog zijnde wel vergeten verder. Ik vandaag dus ook. 


Hij zegt: 'Hoe zit het nu precies?' Ik zeg: Wat? 'Nou, zegt ie met Jezus en de Joden enzo. En wat vonden de Romeinen nou, want ik heb gelezen dat het zus en zo zit.' Dus is het zo? vraag ik. 


Maar hij reageert niet. Vervolgen praat hij over hoe het verder allemaal zit. Precies zo. En niet anders. En of ik even met iets beters kan komen dan de evolutietheorie, wat natuurlijk ook God is. Die niet bestaat natuurlijk. En hoe het kan dat echte gelovigen zulke idiote dingen verzinnen en doen?' Of ik ze even kan verklaren. Die lui. En hun motieven bovendien van een bodem kan voorzien, die hij dan weg kan schoffelen. 


Mijn oren klappen een beetje, maar ik laat hem vertellen hoe het allemaal zo gekomen is. Eerst de Islam, wat dus gewoon een slechte kopie van het Christendom blijkt te zijn. Maar verder wel heel liberaal, net al de bijbel eigenlijk. Als je het goed leest, wat gelovigen dus niet doen, begrijp ik uit zijn woorden. Ja nee, het is allemaal misgegaan toen die zure mannetjes er een beetje een pijnhoop van gemaakt hebben. Net als die kardinalen trouwens. Nee, die mannen waren niet zo vrouwvriendelijk. Nog steeds niet. Ja, en zo is er dus oorlog in de wereld gekomen. Iedereen in de wereld heeft het dus verkeerd gedaan. Behalve vrouwen. 



En vind dan maar eens een wakkere theologe die je misschien een beetje anders naar je eigen denk- en voelpatronen laat kijken. Niet overvallen wordt door de veelheid. Aan zingeving op maat doet. Midden in de natuur. Dat is helemaal nog niet zo heel eenvoudig.







Ik heb in dit kader wel eens wat geschreven. Hier bijvoorbeeld: 

Voor Arie 

Zuurstok

Open Sollicitatie